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http://hdl.handle.net/11375/15801
Title: | Keynote talk – Music and/as Cultural Labour |
Authors: | Stahl, Matt |
Keywords: | popular music studies;IASPM-Canada;Music & Labour 2013;Musique et travail 2013;conference;keynote;cultural labour |
Publication Date: | 25-May-2013 |
Abstract: | In Your Future in Music, a 1962 career guide aimed at high school students, Robert E. Curtis observes that “[f]ew other fields offer such chances for fame and fortune, and few other fields bring so many of their older members such bitter disillusionment.” This ambiguous endorsement echoes a late medieval German proverb: “young musicians, old beggars.” Both propositions express a durable conception of music-making as socially marginal and music-makers as individually vulnerable. Yet as a professional musician interviewed by Bruce McLeod observed, like any other working person, you get hired “[o]nly if [someone] can make money on you.” Musical labour might be marginal but it is not outside what Raymond Williams called “the general social process.” In fact, with the ongoing restructuring of the general social process around political-economic principles of austerity, the old saying could easily be adapted: “young workers, old beggars.” Drawing on a range of accounts of the ways in which popular music makers have endeavored to manage their marginality and vulnerability from the era of the itinerant jongleur to that of digital-savvy indie entrepreneur, this paper seeks to specify the nature of the place of popular music making within the general social process. It considers music-makers’ establishment of guilds and unions, the efforts of these organizations to protect both their members and economic opportunity, a number of precedent-setting lawsuits, as well as their pursuits of performance and other forms of rights and protective legislation. It also explores the often divisive and debilitating ways in which musicians’ ethnic, racial, or gender identities have figured in these efforts. The paper proposes that music-making appears as “limit case” of labour in market society, a case whose exaggerated character brings into high relief features that are common to labour in general but harder to see in the run of cases. … Dans Your Future in Music, un guide de carrière datant de 1962 destiné à des élèves du niveau secondaire, Robert E. Curtis observe que «peu d’autres champs offre une telle chance pour la célébrité et la richesse, et peu d’autres champs offrent à ses membres plus âgés une telle désillusion amère.» Cet appui ambigu fait écho à un vieux proverbe allemand: «jeunes musiciens, vieux mendiants». Les deux propositions expriment une conception de la création de musique comme socialement marginale, et des créateurs de musique comme des êtres vulnérables. En même temps, comme un musicien interviewé par Bruce McLeod observe: comme toute autre personne, tu es embauché «seulement si quelqu’un peut faire de l’argent sur toi». Le travail musical peut être marginal, mais il n’est pas en dehors de ce que Raymond Williams nomme «le processus social général». En fait, avec la restructuration constante du processus général social élaborée autour des principes politico-économiques de l’austérité, le vieux proverbe pourrait être repris: «jeunes travailleurs, vieux mendiants». S’inspirant de tout un registre d’initiatives de créateurs de musique qui ont réussi à gérer leur marginalité et leur vulnérabilité, de l’époque des bardes itinérants à celle des entrepreneurs indépendants et technophiles, cette communication cherche à spécifier la nature de la place de la création de musique populaire au sein du processus social général. Elle considère l’établissement de guildes et de syndicats de créateurs de musique, les efforts de ces organisations pour protéger à la fois leurs membres et les opportunités économiques, quelques poursuites judiciaires ayant fait jurisprudence, tout comme la course à la performance et d’autres formes de droits et de lois protectrices. Elle explore également les manières débilitantes et entraînant souvent la division dont les musiciens construisent leur identité ethnique, raciale et genrée au courant de ces entreprises. La communication suggère que la création de musique apparaît comme un «cas-limite» du travail dans la société de marché, un cas dont le caractère exagéré met en relief des caractéristiques communes au monde du travail, mais généralement plus difficiles à voir. |
Description: | Presentation slides, text, audio, and video. |
URI: | http://hdl.handle.net/11375/15801 |
Appears in Collections: | Music & Labour / Musique et travail 2013 |
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12Keynote- Matt Stahl - Popular Music and,as Cultural Labour.mp3 | Audio recording | 177.36 MB | audio/basic | View/Open |
Keynote - Matt Stahl - Popular Music and:As Cultural Labour.mov | Video recording | 239.55 MB | Video Quicktime | View/Open |
Keynote - Matt Stahl - Music and-as Labour.pdf | Presentation slides | 4.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Keynote - Matt Stahl - Music and-as Labour text.pdf | Presentation text | 197.62 kB | Adobe PDF | View/Open |
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