Skip navigation
  • Home
  • Browse
    • Communities
      & Collections
    • Browse Items by:
    • Publication Date
    • Author
    • Title
    • Subject
    • Department
  • Sign on to:
    • My MacSphere
    • Receive email
      updates
    • Edit Profile


McMaster University Home Page
  1. MacSphere
  2. Open Access Dissertations and Theses Community
  3. Open Access Dissertations and Theses
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11375/8849
Title: Le Problème de thème central de L'Ingénu de Voltaire
Authors: Shalom, Sophie Helen
Advisor: Williams, David
Department: Romance Languages
Keywords: Arts and Humanities;Arts and Humanities
Publication Date: Apr-1976
Abstract: <p>En 1767 Voltaire s'essaie, dans L'Ingénu, aux tendances nouvelles. L'on y ressent l'influence du primitivisme et de la littérature sentimentale. Voltaire adopt le point de vue que Rousseau exprime dans l'Emile: la liberté de l'enfance produit des hommes indépendants; elle est donc préférable à l'éducation conventionnelle. Dans L'Ingénu Voltaire revendique le gouvernement par les lois au lieu de l'arbitraire qui règne en France à l'époque. Dans se vie privée aussi bien que dans Les Soythes et dans L'Ingénu Voltaire se présente en homme détaché de ses anciennes ambitions. Son attitude envers l'autorité, c'est-à-dire le gouvernement et l'église y est plus conciliante qu'elle n'apparaît à certains auteurs qui ont traité ce sujet.</p>
URI: http://hdl.handle.net/11375/8849
Identifier: opendissertations/402
1212
883500
Appears in Collections:Open Access Dissertations and Theses

Files in This Item:
File SizeFormat 
fulltext.pdf
Open Access
41.01 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record Statistics


Items in MacSphere are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Sherman Centre for Digital Scholarship     McMaster University Libraries
©2022 McMaster University, 1280 Main Street West, Hamilton, Ontario L8S 4L8 | 905-525-9140 | Contact Us | Terms of Use & Privacy Policy | Feedback

Report Accessibility Issue